Hep Kahır, Hep Kahır... Bıktım Be...

Cem Karaca...
Ölmeden önce değerini bilme şerefine eriştiğim çok özel insanlardan biri...

Cem Karaca ile tanışmam Annem sayesinde oldu. Radyoda Cem Karaca çıktığında, sesi sonuna kadar açar sol elini yumruk yapıp tüm sesiyle eşlik ederdi şarkıya ve hayran olduğu insanlar için söylediği 'Bitiyorum bu adama...' repliği dökülürdü ağzından...

O zamanlar bizim ufak radyolu bir kasetçalarımız vardı, radyodan kayıt da yapabiliyordu. Ve yeri gelmişken söyleyeyim bizim evde televizyon yoktu, televizyonun aile içi iletişime zarar verdiğini düşündüğümüzden Annem ile el birliği yapıp çöpe koymuştuk televizyonumuzu.

Dur be yeter geri kafa
Öküz altı buzağı olmaz
Bu gençliğe yurt emanet vallah billah
Öpüşmesi yasak olmaz
Bu gençliğe yurt emanet vallah billah
Düşünmesi yasak olmaz
- Dur Be Yeter

Annem, Beğendik'ten bize 90'lık boş kasetler alır gelir ve biz de onlara radyoda yakaladığımız şarkıları kaydederdik. Cem Karaca'nın dillere pelesenk olmuş Namus Belası, Parka gibi şarkılarını bulmak kolaydı. Bunları da kasete çekmiştik ama bizi daha çok heyecanlandıran kıyıda köşede kalmış, bir çok insanın adını dahi duymadığı şarkıları yakalayabilmekti. Öyle ki şarkıyı minimum kayıpla yakalamak için, daha hiç duymadığımız şarkının girişinden Cem Karaca'ya ait olduğunu bilmemiz gerekirdi. Bir süre sonra ustalaşmıştık, yüksek oranlarda başarı sağlamaya başlamıştık.

Ama bana yetmedi bu kasetler, Cem Karaca'nın 40 yılda bir radyoda çalınan şarkılarının olduğunu biliyordum ve onlara da ulaşmak istiyordum. Cem Karaca'nın eserleri ve o eserleri yorumlayışıydı beni kendine çeken. Bana Aşık Mahzuni'yi tanıtıp sevdiren Edip Akbayram ise, Nazım Hikmet'e aşık eden de Cem Karaca'dır.

Lisede ailemden gelen paranın bir kısmını ayırıp haftasonları Heykel'e gider ve otobüs durağının hemen oradaki müzik dükkanından Cem Karaca'nın kasetlerini alırdım. Sonra haftalarca o kasetleri dinler dinler dinlerdim, hiç bıkıp usanmazdım. Bıkmak usanmak ne mümkün Cem Karaca'dan, şu satırları yazarken de Cem Karaca dinliyorum ve siz de dinleyin istedim o nedenle ekledim üstteki müzik listesini.
Kirvem hallarına aynı böyle yaz
Rivayet sanılır belki
Gül memeler değil bu
Dom dom kurşunu paramparça ağzındaki
- 33 Kurşun
Üniversiteye geçtiğimde de dinmedi Cem Karaca'nın müziklerini toplama aşkım, bol bol CD'sini aldım. Töre ile uyudum, Safinaz ile uyandım. İşin ilginç yanı, artık o müziklere ulaşmak çok daha kolay olsa bile Cem Karaca tadı hiç eksilmedi bende. Hani kolay ulaşılan ucuzlaşır ya, ucuzlaşmadı bende hiç Cem Karaca.

Bu sofracık efendiler halkımızın varı yoğu hayatı
Kan ağlayan can çekişen halkımızın
Bekler sizi efendiler önümüzde titrer durur
Ama sakın çekinmeyin yiyin yutun yiyin yutun şapur şupur
- Yağma Sofrası

Cem Karaca, 8 Şubat 2004'te bundan tam 9 yıl önce vefat etti. Ben ölsem o kadar üzülmezdim sanırım öldüğüme de Cem Karaca göçüp gidince sanki benden bir parça aldı başını gitti. Ama yine de huzurluydum, öldükten sonra kıymet verdiğimiz değerlerimizden biri değildi benim için. Hep değerliydi o, hep çok başkaydı. Kısıtlı bütçemle ödemiştim eserlerinin maddi karşılığını...

Biliyorum bütün kabahat bende öğretmen oluşumda
Ve saklamamamda aydınlık düşüncelerimi
Ama ben Cumhuriyette doğdum, Cumhuriyet çocuğuyum
Olamaz öğretmen oluşum suçum
- Bir Öğretmene Ağıt

Ya manevi karşlığı... Onu ödeyebilmek ne mümkün, dinlediğim her bir nota işittiğim her bir sesi ile manevi olarak daha borçlanıyor ve tüm güzel dilekleri diliyorum içimden sana ey güzel insan. Buralarda senin kıymetini bilemedik, ama canı gönülden diliyorum ki gittiğin o yerlerde değerini biliyorlardır.
Mani mani din kitap allah kelam
Bitir işi dön köşeyi vesselam
Doğum mani ebe mani ölünce imam mani
Ana mani baba mani ölünce miras mani
- Money Money
Hani derler ya Allah sevdiği kullarını yanına erken alırmış, Cem Karaca'nın 60 olmasını bile bekleyemedi yanına almak için. Aramızdan ayrıldığında 58 yaşındaydı ve yeni albümü üzerinde çalışıyordu. O albümden sadece Hayvan Terli buluşabildi biz Cem Karaca aşıklarıyla.

Kadılar müftüler fetva yazarsa
İşte kement işte boynum asarsa
İşte hançer işte boynum keserse
Dönen dönsün ben dönmesem yolundam
- Dönen Dönsün

Yıl olmuş 2013, vefatının üzerinden 9 yıl geçmiş. Ama hala onun adını özlem ve sevgiyle anan ben ve benim gibi binlercesi var. Ölümsüz olmak işte bu demek, öldükten sonra bile var olmak demek...

Ey Sevgili Cem Karaca, Rahat Uyu...
Senin bıraktığın vasiyet, benden benim çocuklarıma ve hatta torunlarıma geçecek...
Sen kuşaklar boyu yaşamaya devam edeceksin, çekip gidemezsin öyle hemen...
Gitmemelisin de...

Kum, kum, kum, kum, kum, kum babo
Kum gibi dert var derman yok
Vazgeçtik cennet yolundan
Ölsek yunmaya suyumuz yok...
- İhtarname

Hepsi birbirinden güzel eserlerin ve muhteşem yorumların için çok teşekkürler...
Sadece müzik adamı olarak değil, bir insan olarak da varlığınla bize çok şey öğrettin...
Her şey için çok ama çok teşekkürler...
Bu tarafta nasip olmadı, ama belki öte tarafta karşılaşırız belli mi olur...
Elbette haksın, haktan gelirsin
Kimi gördük ki,
Dünyaya kazık kakmış da kalmış
Heykelin bile dikilse
Sen öldükten sonra
Bakarsın tepene kuşlar kakalmış
- Ölüm

Hiç yorum yok

Yorum Gönder

Düşüncelerinizi Paylaştığınız İçin Teşekkürler...