Haber Siteleri Ne Kadar Güvenilir?

2 Eylül'de eposta kutuma Boğaziçi Üniversitesi İnşaat Mühendisliği bölümünde eğitim görmekte olan Alp Kaan Dönmez'in elim bir trafik kazası sonucu hayatını kaybettiği haberi düştü. Bölümümden bir öğrencinin vefatı şahsen beni oldukça üzdü, Alp Kaan'ı tanımıyordum ama üzüldüm. Kendisine Allah'tan rahmet, yakınlarına başsağlığı diliyorum...

Alp Kaan Dönmez, Ergenekon Davası'ndan tutuklu eski Yarbay Mustafa Dönmez'in oğluymuş. Baba Mustafa Dönmez'e, Makine Mühendisliği'nden mezun oğlunun ölümü Pazartesi günü söylenmiş ve davadan izin verilmiş cenaze törenine katılabilmesi için.

Hangisi Doğru?

İki paragraf arasında, Alp Kaan Dönmez hakkında bir bilgi çelişkisi var değil mi? İlk paragrafta İnşaat Mühendisliği bölümünde öğrenim görmekte dedim, ikinci paragrafta Makine Mühendisliği'nden mezun dedim. Aslında bir çelişki değil, haber sitelerinin güvenilirliğini sorgulatan çok büyük bir yanlış var.

Alp Kaan Dönmez, Kadıköy Anadolu Lisesi'nden 2009 yılında mezun olmuş ve Boğaziçi Üniversitesi İnşaat Mühendisliği'ni kazanmış. Üniversitemizde hazırlık okumuş ve ikinci sınıfı henüz bitirmiş. Bölümümüzün 60 günlük zorunlu stajı var; bu stajın ilk parçasını ikinci sınıftan üçe geçerken, ikinci parçasını ise üçten dörde geçerken yapıyoruz. Alp Kaan da bu stajını Bakü'de yapıyormuş.

Ancak...

Ancak NTVMSNBC, Milliyet, Sabah, Zaman, Yeni Şafak, Posta, Cumhuriyet, Türkiye Gazetesi, Akşam, Haber Vaktim gibi önde gelen haber siteleri Alp Kaan'ı Makine Mühendisliği'nde okutmuş ve bir de mezun etmiş. HürriyetRadikal ve Vatan gibi sınırlı sayıda site ise doğru olanı yazmış.

Böylesine açık ve net, Google'da bile basit bir aramayla doğru sonuca ulaşabilecek bir bilgi nasıl olur da sektörün önde gelen medya organları tarafından yanlış sunulur?

Ne Gerek Var Düzeltmeye?!

Suçu haberin dağıtıldığı haber ajanslarına atmak istedim, diyecektim ki 'Suç haber sitelerinde değil, ajansta. Haberleri aldıkları ajans saçmalamış, onlar da dağıtmışlar'. Ama gördüm ki daha büyük bir saçmalık var.

Doğan Haber Ajansı (DHA)'nın 9 saat arayla iki farklı haberi var: 'Ergenekon'da Acı Duruşma' ve 'Bir Babanın En Acı Anı'. İlkindeki bilgi yanlış, ikincisinde doğru. Belli ki İstanbul'daki muhabir çalakalem yazmış geçmiş, Bandırma'daki muhabir ise gelen çelenklere bakıp "İnşaat Mühendisliği öğrencisiymiş, hani Makine Mühendisliği'nden mezundu!" deyip işin doğrusunu öğrenmiş. Öğrenmiş de, neden kimse ilk haberdeki bilgiyi düzeltmemiş. Cihan Haber Ajansı (CİHAN)'nı da, DHA ile benzer şekilde.

Ne gerek var değil mi düzeltmeye? İnternet okuyucusu zaten geri dönüp tekrar okumaz. Zaten ikinci haberi de yaptık, önceki haber eskidi artık. Ama değil işte, o haber ajanslardan haber çeken sitelerle dalga dalga yayılıyor, tamamıyla kontrolden çıkıyor.

Haberi, ajansların hatasının kaynağını bulabilmek için basitçe deştim. Bir şekilde Alp Kaan'ın Makine Mühendisi olduğunu çıkarmışlar ve demişler ki staj yapıyorsa mezun olmuş demektir. Kimse de dememiş 21 yaşındaki çocuk, ne ara mezun olmuş üniversiteden.

Haber Siteleri Güvenilir Mi? Değil Elbet...

"Çocuk vefat etmiş, bu vakitten sonra ne önemi var hangi bölümde okuduğunun ya da mezun olduğunun?" diyebilirsiniz, haklısınız elbet.

Ancak benim esas sorguladığım; Türkiye'nin önde gelen basın-yayın kuruluşlarının bize sunduğu haberlerin ne kadar güvenilir olduğu. Bunun gibi çok rahatlıkla ulaşılabilecek bir bilgiyi bile doğru sunamıyorlarsa, daha çetrefilli bilgilerin doğru olduğundan nasıl eminiz?

Elbette emin değiliz ve zaten biliyoruz gerçeklerin saptırıldığını. Bu saptırılma, yukarıdaki gibi basit bir bilgi yanlışlığı da değil. Bize haberin nasıl gösterilmek istendiğine bağlı olarak değişen ve bilerek yapılan bir saptırılma.

Ve ne yazık ki, hepimiz bu saptırılmış ve sapıtmış medyanın kölesiyiz...

Hiç yorum yok

Yorum Gönder

Düşüncelerinizi Paylaştığınız İçin Teşekkürler...