Yıl 1961

Uzun bir aradan sonra bir mim dalgasından nasiplenmişim, henüz farkettim. Beni mimleyen ise yazılarını fırsat buldukça severek takip ettiğim Cem Daştan.

Doğum tarihinizden (1985) yaşınızı (24) çıkartın (1985-24), o yıl (1961) şimdiki yaşınızda (24) olsaydınız;
  1. Adınız ne olurdu?
  2. Hangi mesleği yapıyor olurdunuz?
  3. Nerede yaşamak isterdiniz?
  4. İdolünüz kim olurdu?
  5. O yıllara ait bir fotoğraf, şarkı veya söz varsa ekleyiniz.

Açıkçası zor bir mim. 1960'lı yılları araştırmam gerekti. Bunun için Google Arama sonuçlarını, Hürriyet arşivlerini, ve Wikipedia sayfalarını kurcaladım. 1961 senesinde babam bile 5 yaşında olduğu için geçmişe ait derin bir bilgim yoktu açıkçası.

Ama inceledikçe ilginç ve güzel bilgiler elde ettiğimi düşünüyorum.

Türkiye 27 Mayıs 1960 darbesinden henüz çıkmış. Yani Türkiye Cumhuriyeti'nin ilk askeri darbesine tanıklık etmişim çok kısa bir süre önce. Eğer şimdiki dili uzunluğum o zaman da varmış ise, kesinlikle ciddi acılar çekmiş olmalıyım.

O zamanlar şimdiki kadar evlilik konusunda geç kalmış olacağımı zannetmiyorum ve evli olduğumdan ötürü ben de alyansımı bozulan ekonomiyi düzeltmek adına bağışlamış ve de karşılığında "Devrim Alyansı" olarak tabir edilen bakır yüzüklerinden almışımdır. Gerçekten ilginç bir ayrıntı.

1961'de daha milliyetçi bir Anayasa hazırlanmış. Hatta darbe öncesi DP'lilerin Kürdistan Hükümeti'nin kurulması için çalışmalar yaptığı iddia edildiğinden; 1924 Anayasası'ndaki "Egemenlik Kayıtsız Şartsız Milletindir" ifadesi, yeni anayasada "Egemenlik Kayıtsız Şartsız Türk Milletinindir." olarak değiştirilmiş.

1961 senesine Türkiye için genel olarak baktığımda dikkatimi çeken olaylar ise şöyle:
  • 16 Ocak'ta Amerika Türkiye'ye 43 Milyon $ yardımda bulunmuş. Bu para şimdinin orta büyüklükteki şirketlerinde zaten mevcut olan bir para. 45 yılda nasıl bir yükseliş yaşamışız da farkında değilmişiz.
  • "Alamancı" kavramı sanırım ilk 1961 senesinde doğmuş. Çünkü 17 Şubat'ta Türk-Alman İş ve İşçi Bulma Kurumları arasındaki anlaşma ile her yıl iki üç bin Türk işçinin Almanya'ya gitmesi kabul edilmiş.
  • 12 Nisan'da Yuri Gagarin uzaya çıkan ilk insan olmuş.
  • Yeni sorunların habercisi 9 Ağustos 1989'da Doğu Almanya Hükümeti'nin isteyen vatandaşlarının Batı Almanya'ya gidebileceğini açıklamasıyla yıkılan Berlin Duvarı, 13 Ağustos'ta yapılmaya başlanmış.
  • 17 Eylül 1961'de Adnan Menderes idam edilmiş.
  • Cemal Gürsel, 4.Cumhurbaşkanı olarak seçilmiş.
  • 20 Kasım'da İsmet İnönü başkanlığında CHP-AP koalisyonu kurulmuş.
  • İlham Gencer ve Fecri Ebcioğlu'nun, Bob Azzam'ın bir şarkısı üzerine yazdığı "Bak Bir Varmış Bir Yokmuş" u sahnelerde söylemeye başladı. Şarkının çok kısa sürede sevilmesi üzerine de 78'lik plak olarak basılan bu şarkı, "resmi" olarak Türk Popu'nu başlattı.
  • Adı "Mustafa" filmi ile anılan Can Dündar 16 Haziran 1961'de doğmuş.
  • Aynı tarihte ise benim çok değer verdiğim bir yazar olan Peyami Safa vefat etmiş.
  • 2 Temmuz'da ise Ernest Hemingway hayata gözlerini yummuş.
Genel bir araştırma yaptıktan sonra mimimize geri dönelim ve soruları cevaplayalım.
  1. (1961-27=)1937 senesinde doğmuş olacağımdan ve henüz büyük bir kurtuluş mücadelesinden henüz çıktığımız için adım Kurtuluş, Yılmaz ya da basit bir isim olarak Mehmet olabilirdi.
  2. O karmaşık dönemde ya bir asker olurdum ya da bir yazar.
  3. Ankara'da, tüm karmaşanın hüküm sürdüğü bir alanda. Ama Türkiye'yi de gezip görmek isterdim, henüz bu kadar bozulmamışken.
  4. İdolüm elbette Mustafa Kemal Atatürk olurdu.
  5. O zamanın en önemli filmlerinden bir tanesi 10 Oscar Ödülü alan West Side Story imiş. Şarkı sözü olarak da Türkiye'de Resmi olarak Türk Popu'nu başlatan "Bak Bir Varmış Bir Yokmuş" adlı çok beğendiğim şarkıyı paylaşmak istiyorum.
Bak Bir Varmış Bir Yokmuş

Bak bir varmış bir yokmuş, eski günlerde
Tatlı bir kız yaşarmış, Boğaziçi'nde

İşte bir sabah erken, masal böyle başlamış
Delikanlı genç kıza, iskelede rastlamış
Bakışmışlar göz göze, gören kimse olmamış
Fakat denizde dalga, oynamaya başlamış

Bak bir varmış bir yokmuş, eski günlerde
Tatlı bir kız yaşarmış, Boğaziçi'nde

Delikanlı yaklaşmış, ne kadar güzelsiniz
Güzel kız uzaklaşmış, fakat siz de kimsiniz
Ben bir erkek meleğim, bırak yanına geleyim
Ellerimi sürmeden, gözlerimle seveyim

Bak bir varmış bir yokmuş, eski günlerde
Tatlı bir kız yaşarmış, Boğaziçi'nde

Olamaz hayır hayır, annem çok kızar buna
Beni kenara ayır, git takıl şuna, buna
Şayet istersen beni, bize yolla anneni
Söz veriyorum sana, olacağım gelini

Bak bir varmış bir yokmuş, eski günlerde
Tatlı bir kız yaşarmış, Boğaziçi'nde



Bak Bir Varmış Bir Yokmuş - İlham Gencer

Ben de Başak, Arzu ve Mert'i mimliyorum. Eğer bu mim hakkında bir şeyler yazmadılarsa dilerim mimime cevap verirler.

Güzel günler sizlere ve tekrar Teşekkürler Cem'...

Hiç yorum yok

Yorum Gönder

Düşüncelerinizi Paylaştığınız İçin Teşekkürler...